Nyhedsarkiv

Ej blot til lyst - et teatersamarbejde

”Det har været en meget stor succes, både for elever og lærere. Vi er blevet undervist af nogen utroligt dygtige og professionelle folk fra Aarhus Teater, og det har givet et kæmpe boost til vores undervisning.” De rosende ord lyder fra Jane Bundgaard, lærer på Tranbjergskolen og en af deltagerne i Aarhus Teaters teaterpædagogiske projekt Ej blot til lyst.
Nyhed billede
Formålet med Ej blot til lyst er undersøge, hvad scenekunsten kan bidrage med i danskundervisningen. Projektet har særligt fokus på kompetenceudvikling af dansklærerne, så de får redskaber til at inddrage scenekunst i undervisningen, men eleverne er også i høj grad blevet involveret.

Det er lærere og elever på 2., 4. og 6. årgang fra Tranbjergskolen, der har deltaget i det ca. tre måneder lange forløb, som består af en blanding af workshops for lærere, workshops med både lærere og elever, og besøg og forestillinger på teatret.

I 2.a, hvor Jane er dansklærer, har de arbejdet med fortællingen om Narnia. I klassen har de læst historien højt og snakket om billederne. Jane har deltaget på en lærerworkshop, hvor en af opgaverne var at tegne fortællingen, og efterfølgende har to undervisere fra teatret været på besøg i klassen for at lave forskellige øvelser med børnene. Her var Janes opgave at observere og lære øvelserne at kende: ”Der har i høj grad været fokus på praksis frem for teori, og det har været learning by doing. Det, tror jeg, er en af grundene til, at forløbet har været så givende. Eleverne blev også meget hurtigt optaget af projektet, og de blev fanget af både det visuelle og de fysiske elementer i projektet – det at bruge syn, hørelse og krop på en meget konkret måde. Det gav også noget særligt til de børn, der ikke har så nemt ved det boglige. På den måde er det et projekt, som i høj grad tilgodeser forskellige læringsstile, og det har givet os som undervisere et værdifuldt indblik i de æstetiske læreprocesser, der findes i scenekunsten.”

Som led i forløbet har klassen været på besøg på Aarhus Teater en hel dag, hvor de bla. fik en rundvisning ”bag kulisserne” og også lavede forskellige dramaøvelser. Eleverne er hele vejen gået til opgaverne med begejstring og uden tøven, og det er tydeligt, at børn har en meget naturlig tilgang til det at leve sig ind i en rolle. Det er jo det, de gør hele tiden, når de leger. For lærerne har det derimod været lidt af en udfordring at skulle spille en rolle og bruge sin krop til at udtrykke noget, men ifølge Jane har det også været en virkelig sjov og lærerig proces: ”Vi håber rigtig meget, at vi kan lykkes med at ”holde gryden i kog” og bruge metoderne i andre forløb i danskundervisningen. Foreløbig har vi planlagt at bruge øvelserne i forbindelse med, at vi skal arbejde med Jakob Martin Strids fortælling Lille Frø. Det skal nok blive rigtig sjovt.”

Klassen så forestillingen om Narnia på Aarhus Teater som afslutning på forløbet, hvilket også var en spændende oplevelse.

Tranbjergskolen er én af i alt 6 folkeskoler i Aarhus og Odder Kommune, som deltager i Ej blot til lyst. Projektet startede i 2015 og strækker sig over tre år. Det er støttet af A. P. Møllers Fond til Almene Formål, resten finansieres af Aarhus Teater.

12-04-2018 ACK

Forrige 10